سهام ۷ زیرمجموعه مپنا در بورس عرضه می‌شود

تفاهم‌نامه‌ای بین گروه مپنا و فرابورس به منظور تسهیل عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه مپنا در بازار فرابورس به‌امضا رسید.

به گزارش صدای بورس،محمد اولیاء، در نشست خبری به مناسبت امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین گروه مپنا و شرکت فرابورس ایرانبا اشاره به تعامل ارکان بازار سرمایه و گروه مپنا، گفت: توافقنامه امروز با فرابورس درباره همکاری و تسریع پذیرش شرکت‌های کوچک و بزرگی است که آماده پذیرش هستند.

اولیا همچنین از برنامه مپنا برای عرضه تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه تا پایان سال جاری و سال آینده در بازار سرمایه خبر داد و افزود: بحث تامین مالی گروه مپنا در بازار سرمایه برای اتمام پروژه‌های این مجموعه مطرح است و برنامه داریم که هلدینگ برق و انرژی مپنا را در بازار عرضه کنیم

مدیرعامل گروه مپنا در خصوص شرکت‌هایی که در قالب این تفاهم‌نامه قرار است در بازار فرابورس پذیره‌نویسی و عرضه شوند، گفت: شرکت تولید برق پرند، توسعه آب لیان مپنا، شرکت حمل و نقل چندوجهی مپنا، شرکت مهندسی و ساخت لوکومتیو مپنا، شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا و شرکت واگن پارس مپنا در اولویت‌آماده سازی برای عرضه سهام در فرابورس است که بخشی در سال جاری و بخشی در سال آینده عرضه خواهند شد.

وی افزود: منابلع مالی حاصل از عرضه سهام این شرکت‌ها، در پروژه‌های گروه مپنا به‌خصوص در بخش افزایش ظرفیت تولید برق صرف خواهد شد.

در ادامه این نشست مدیر عامل مپنا در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص برنامه شرکت برای دریافت مطالبات ۱۸۰ همتی گفت: یکی از چالش‌های اصلی گروه مپنا، تامین مالی پروژه‌های بزرگ و بلندمدت است. برای رفع این چالش، به دنبال تنوع‌بخشی به منابع مالی هستیم. همچنین از ابزارهای مالی مختلفی مانند عرضه اولیه سهام، انتشار اوراق مشارکت و ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم از ظرفیت بازار سرمایه بهره‌برداری کنیم.

به گفته اولیاء با توجه به تعهداتشرکت به وزارت نیرو برای افزایش ظرفیت تولید برق و بهبود بهره‌وری در شبکه، در حال مذاکره برای دریافت مطالبات معوقه هستیم. این مطالبات، به ما امکان می‌دهد تا پروژه‌های بزرگ و حیاتی مانند احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را اجرایی کنیم.

وی با تاکید براینکه با اجرای پروژه‌ها، نه تنها به نیاز روزافزون کشور به برق پاسخ داده می‌شود،افزود: به وطور یقین اجرای پروژه هایبزرگ و حیاتی می تواند به افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست کمک بسزایی کند .

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه تصریح کرد: از اهداف مهم گروه مپنا ایفای نقش موثر در توسعه صنعت برق کشور و ارتقای جایگاه ایران در عرصه تولید انرژی پاک است.که این مهم با حمایت دولت و همکاری بخش خصوصی، دور از دسترس نخواهد بود.

اولیاء یکی از اولویت‌های اصلی مپنا، ارائه راهکارهای نوآورانه برای بهبود بهره‌وری انرژی در صنایع مختلف، به ویژه صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌های صنعتی عنوان کرد و اظهارداشت: در حال حاضر در برنامه های این گروه حدود ۶ تا ۷ طرح جدید در دستور کار قرار دارد که بخش قابل توجهی از آن‌ها در تفاهم‌نامه‌ای که اخیراً با شرکت شهرک‌های صنعتی منعقد کرده‌ایم، گنجانده شده است.

وی ادامه داد: این طرح‌ها، با هدف کاهش مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید صنایع کوچک و متوسط طراحی شده‌اند. همچنین با اجرای این طرح‌ها، صنایع قادر خواهند بود تا با مصرف انرژی کمتر، تولید خود را افزایش داده و در نتیجه، رقابتی‌تر شوند. همچنین، این طرح‌ها به کاهش آلودگی محیط زیست و حرکت به سمت اقتصاد کم‌کربن کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرعامل گروه مپنا گفت: مجموعا ۱۷.۵ هزار مگاوات ناترازی داشتیم ، برنامه وزارت نیرو این است که مقدار زیاد مدیرت مصرف را پوشش دهد، پیش بینی می شود دو سوم ناترازی برق پوشش داده شودو ۷۰ درصد این پوشش سهم گروه مپنا است.‌

تسهیل تامین مالی تولید برق در بازار سرمایه

در ادامه نشست محمدعلی شیرازی، مدیرعامل شرکت فرابورس با بیان اینکه بالغ بر ۴۰۰ ناشر مصرف‌کننده برق در فرابورس هستند، گفت:مهم‌ترین دغدغه ناشران ما، تأمین انرژی به‌صورت پایدار است. اگر بتوانیم فرآیند تولید مالی در تأمین برق را تسریع کنیم، به همه ناشران کمک کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه برای رشد اقتصادی کشور نیازمند حرکت به سوی سرمایه‌گذاری در حوزه برق و انرژی هستیم، گفت: این سرمایه‌گذاری لازمه رشد اقتصادی و به تبع آن توسعه بازار سرمایه است.

شیرازی با اشاره به پتانسیل فرابورس برای تامین مالی تولید برق، عنوان کرد: اگر بتوانیم فرآیند تأمین مالی برای تولید برق را در بازار سرمایه تسهیل کنیم، بسیار کمک‌کننده خواهد بود که از طرف فرابورس این ظرفیت وجود دارد و امیدواریم بتوانیم در این زمینه شاهد اخبار خوبی باشیم.

افزایش سرمایه در دستور کار

احمدرضا فراست، معاون اقتصادی و مالی گروه مپنا نیز در این نشست گفت: تا اواسط آبان ماه، مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه ۶ همتی به میزان ۱۰۰درصد انجام می‌شود.افزایش سرمایه مپنا در کدال منتشر شد و افزایش سرمایه از ۶ همت به ۱۲ همت است که ٣ همت سود انباشته و ۳ همت از مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران خواهد بود.

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین گروه مپنا و شرکت فرابورس ایران امروز، با حضورمحمد اولیاء مدیرعامل گروه مپنا و محمد شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران برگزار شد. این تفاهم‌نامه با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه و گسترش فعالیت‌های اقتصادی بین این دو مجموعه به امضا رسید.

کد خبر 504198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =